Zapewnienie uczniom ZSLT wyjątkowej szansy odbycia praktyki zawodowej na
rynku europejskim, zdobycie doświadczenia ikompetencji
w zakresie funkcjonowania nowoczesnych rozwiązań logistycznych, ale
także poszerzenie umiejętności językowych - to część zalet uczestnictwa
w unijnym projekcie.
W naszym przypadku praktyka odbyła się w Sevilli w Hiszpanii.
Projekt ten jest finansowany ze środków Europejskiego Funduszu
Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) w ramach
projektu „Staże zagraniczne dla uczniów i absolwentów szkół zawodowych
oraz mobilność kadry kształcenia zawodowego”.
- Droga od pomysłu do realizacji jest dość
długa. Najłatwiej przedstawić to w pewnych etapach - mówiła
na spotkaniu podsumowującym projekt Barbara Mazur-Stefaniszyn,
koordynatorka i nauczyciel w ZSL-T.
- W naszym przypadku wszystko zaczęło się od
nawiązania współpracy z partnerem zagranicznym. Warto tu podkreślić, iż
został on pozyskany na portalu e-twinning. Zgodnie ze ścieżką
kształcenia celem było, aby nasza młodzież z dwóch roczników mogła odbyć
praktyki zawodowe za granicą, mieć szansę podnieść swoje umiejętności
językowe i otworzyć się na świat. Praktyki odbyły dwie szesnastoosobowe
grupy uczniów.
Kolejnym krokiem było napisanie wniosku, które okazało się
najtrudniejszym etapem, ponieważ trwało wiele miesięcy ipolegało
na opracowaniu wielu dokumentów we współpracy z naszym zagranicznym
partnerem podczas rozmów na skypie, wymianie mailowej i rozmowach
telefonicznych. Przygotowaliśmy między innymi regulamin rekrutacji
uczestników, program praktyk, program kulturowy czy kursy językowe.
Wszystkie te dokumenty stanowiły załączniki do wniosku.
Kolejnym etapem były czynności po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku.
Pierwszym elementem było przeprowadzenie rekrutacji wśród uczniów klasy
technikum w zawodzie technik logistyk.
Po wyłonieniu uczestników projektu rozpoczęły się kursy językowe, języka
angielski nastawiony był na słownictwo zawodowe, a język hiszpański
obejmował podstawy. Uczniowie odbyli cykl spotkań z pedagogiem,
psychologiem, doradcą zawodowym oraz zostali przeszkoleni z zakresu BHP
i pierwszej pomocy. W międzyczasie odbyło się wiele rozmów na skypie
pomiędzy stroną hiszpańską a uczestnikami w celu dobrania miejsca
praktyk zgodnego z ich preferencjami. Z perspektywy uczestnika wyjazd na
4 tygodnie praktyk to nie tylko ogromna przygoda ale również wyzwanie.
Dlatego przygotowanie zapewnione przez szkołę na temat radzenia sobie ze
stresem, czy też jak zachować się w sytuacji zagrażającej bezpieczeństwu
było niezbędne.
Równolegle zostały załatwione wszystkie formalności związane
ubezpieczeniem, zakupem biletów lotniczych, transferem na lotnisko i
samym przelotem.
Najbardziej oczekiwanym etapem była oczywiście sama praktyka, czyli 4
tygodnie praktyki w hiszpańskich firmach, nowe doświadczenia zawodowe,
nowe znajomości i przepiękne widoki, ale o tym najlepiej opowiedzą za
chwilę nasi uczniowie.
Po powrocie do kraju każdy uczestnik jest zobowiązany do wypełnienia
raportu mobilności.
Ponadto młodzież dzieliła się swoimi przeżyciami zarówno wśród uczniów
naszej szkoły jak i z rodzicami i gimnazjalistami podczas Dni Otwartych,
a także podczas Forum Młodzieży województwa opolskiego, spotkań z
przedstawicielami uczelni wyższych.
Udokumentowaniem doświadczenia zawodowego i kompetencji zawodowych i
umiejętności językowych są otrzymane Europassy Mobilności wydane w
trzech wersjach językowych oraz certyfikaty ukończenia praktyk, które za
chwilę z rąk pana starosty kluczborskiego otrzymają.
Z perspektywy pracodawcy te dokumenty, które załączą do swojego CV, a
które zawierają takie nabyte umiejętności jak opanowanie wiedzy z
zakresu organizacji pracy przedsiębiorstwa logistycznego, rozwój
umiejętności efektywnego zarządzania czasem, rozwój umiejętności
sprawnej i efektywnej pracy, umiejętność samodzielnego wykonywania zadań
i pracy w zespole na pewno zostaną zauważone i będą wartością dodaną.