strona główna

03.07.2018

Rzecznika informacje na Twoje wakacje!

 

Właśnie weszła w życie ustawa o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych, dopasowująca polskie przepisy do wymogów UE. Na czym polegają zmiany? I czego najczęściej dotyczą pourlopowe skargi – objaśnił Janusz Kuliberda, powiatowy rzecznik konsumentów w Starostwie.

 



Zasadnicze zmiany to:

  • ponowne zdefiniowanie usługi i imprezy turystycznej

  • wydłużenie możliwości reklamowania imprez i usług turystycznych do 3 lat (wcześniej był to 30 dni)

  • obowiązek unikania w umowach „drobnego druku” i formułowania postanowień w tychże umowach w sposób jasny
    i zrozumiałym językiem

  • możliwość rezygnacji z imprezy lub usługi przed jej rozpoczęciem z ważnych przyczyn i możliwość odzyskania pieniędzy

  • większy wpływ Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego na naprawienie szkód wyrządzonych przez biura turystyczne np. z powodu upadłości. Oznacza to, że gdy biuro turystyczne upadnie nie musimy przerywać wczasów, lecz możemy je kontynuować na umówionych przed wyjazdem zasadach

Powodem wprowadzenia zmian w ustawie o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych był nie tylko spoczywający na naszym kraju obowiązek dostosowania przepisów do wymogów UE, ale również to, że ustawa
w dotychczasowym kształcie obowiązywała od 21 lat i i nie przystawała do zmieniających się przez ten czas realiów.


Gdy zamiast scenografii do arabskiej baśni…

Jeśli chodzi o skargi i interwencje konsumentów dotyczące usług turystycznych, każdego roku obfituje w nie szczególnie sierpień i wrzesień. Pretensje dotyczą jakości usługi, warunków lokalowych, bywa, że również jakości jedzenia. Jednym słowem różnic między tym co obiecywała oferta, a tym co urlopowicze zastali na miejscu.

Tego typu skargi – jak wynika z praktyki naszego rzecznika konsumentów – najczęściej powtarzają się w odniesieniu do niektórych obiektów w popularnych kurortach Egiptu. Zdarzało się urlopowiczom, że zamiast hotelu, który w folderze wyglądał jak scenografia do arabskiej baśni, zastawali orientalny odpowiednik domu wczasowego opleciony pajęczyną rusztowań,
a jednostajny dźwięk betoniarek udaremniał relaks w hotelowym pokoju. Do tego toczone rdzą huśtawki w miejscu obiecanego pociechom placu zabaw, a zamiast turkusowej wody w basenie, szarość betonowego dna. W zderzeniu z rzeczywistością okazywało się, że obiekt swoje walory zawdzięczał chyba tylko programowi Photoshop i kreatywności grafika. Na szczęście taki pech to rzadkość. A całkowicie powinny go wyeliminować nowe przepisy.
 

Oprac. M. Kluf



 


Archiwum wydarzeń:

2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018

2007 © Starostwo Powiatowe w Kluczborku