strona główna

Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna pomaga maturzystom

 

Jak skutecznie się uczyć, relaksować, jak zwalczyć przedmaturalny stres i jak mową ciała podnieść swoje szanse na bardzo dobrą ocenę – tego między innymi zdający egzamin dojrzałości mogą się dowiedzieć w czasie warsztatów prowadzonych przez naszą Poradnię w szkołach ponadgimnazjalnych powiatu kluczborskiego. Teraz te porady bardzo im się przydają.

Zajęcia prowadzą: Danuta Marciniak, pedagog i wicedyrektor placówki oraz Anna Ryńca, pedagog. Obie panie są wysokiej klasy specjalistkami w zakresie skutecznych technik relaksacyjnych. Jako pierwszy z programu pn. „Sztuka zdawania egzaminów”, wiele lat temu, zaczął korzystać Zespół Szkół Licealno – Technicznych w Kluczborku, starając się wesprzeć maturzystów. Potem dołączały kolejne placówki.

- Zajęcia prowadzone są na ogół w grupach 15-osobowych – mówi Danuta Marciniak - a kiedy podział na grupy jest ze względów organizacyjnych niemożliwy, wówczas prowadzimy zajęcia z całymi klasami.

Program zajęć obejmuje między innymi rozmowę o planach maturalnych i tych dotyczących dalszej edukacji. Bywa, że jest w grupie ktoś, kto chce z matury zrezygnować. Wtedy próbuje się poznać powody takiej decyzji i namawia niezdecydowanych do zmierzenia się z egzaminem, nierzadko z dobrym skutkiem.

Ciekawym elementem zajęć jest sadzanie na tzw. „gorącym krześle” ochotnika, który milczy, a cała grupa na podstawie jego zachowania, mimiki, gestów próbuje określić jak się czuje.

- Badania pokazują, że trzy czwarte informacji o drugim człowieku pochodzi z jego mowy ciała – mówi Anna Ryńca. - Umiejętne wykorzystanie mowy ciała może bardzo przydać się na egzaminie, zwłaszcza ustnym. - Podpowiadamy maturzystom jaką strategię obrać, gdy na jakimkolwiek egzaminie, także później na studiach, będą mieli trzy pytania, z których na jedno mogą odpowiedzieć bardzo dobrze, do drugiego są słabo przygotowani, a na pytanie trzecie nie mają nic do powiedzenia – dodaje.

Tu rada jest następująca: najpierw odpowiadamy na to pytanie, do którego jesteśmy przygotowani najlepiej, potem borykamy się z tym, przy którym mamy pustkę w głowie, na koniec zostawiamy temat, o którym wiemy co nieco.

Metod walki ze stresem, które ćwiczy się z maturzystami jest wiele. Uczy się ich oddychania przeponowego. Na własnej skórze mogą się przekonać, że metoda jest skuteczna. Trenuje się wizualizację, polegającą na przywołaniu w wyobraźni sytuacji z własnego życia, gdy w największym stopniu czuło się spokój i opanowanie potrzebne na maturze.

Trening pozytywnego myślenia przydaje się do odpychania czarnych myśli o wylosowaniu najgorszej ławki w sali egzaminacyjnej. Koncentracji przede wszystkim na zadaniu, a nie na efekcie, czy strachu przed nim, na co zwraca się uwagę przy pracy ze sportowcami, w równym stopniu przydaje się na maturze.

Testy przeprowadzane podczas zajęć pomagają określić czy jest się słuchowcem, wzrokowcem czy kinestetykiem, któremu łatwiej się uczy w ruchu, chodząc i jakie dobrać metody przyswajania wiedzy. Pozwalają też ustalić jakim jest się typem zdającego, już przed obliczem komisji egzaminacyjnej: zającem trusią, słoniem w składzie porcelany czy egzaminacyjną... wiewiórką, oraz jakie wynikają z tego faktu konsekwencje dla zdającego.

Jest to tylko część metod wykorzystywanych na zajęciach z maturzystami. Są one równie przydatne przed każdym kolejnym egzaminem i do rozładowywania nie tylko maturalnych stresów.


Monika Kluf

 

 

Archiwum wydarzeń:

2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011

2007 © Starostwo Powiatowe w Kluczborku